Hvor skal man ha dialog
Ha dialog på samtaleveggen i kanaler, istedenfor å sende e-post til kollegaer du samarbeider med i team. Bruk Teams sin private chat kun når noe er sensitivt, haster, ikke er jobb relatert eller når du skal nå noen du ikke er i team med.
Erstatt oppståtte gruppe-chatter ved å opprette relevante team om gruppe-chatten er vedvarende.
Om du får e-post av en kollega som skulle vært tatt som en samtale i en kanal, bør du kopiere kollegaens beskjed inn i en ny samtale og svare personen der.
Bruk av Chat
Chat kan brukes dersom dialogen er ad-hoc, haster eller ikke er daglig jobb-relatert.
Ikke start med å sende «Hei» for så å starte og skrive budskapet ditt. Da forstyrrer du andre unødvendig.
Chat mangler emne-struktur, så det er et upraktisk sted å ha aktiv samarbeids-dialog (spesielt om man er flere). Ta det eventuelt på e-post eller opprett et team for samarbeidet.
Bruk av samtaleveggen
Legg alltid til Emne når du starter en samtale. Da blir det lettere å skille samtalene fra hverandre, samt å finne de igjen. For å legge til emne klikker du på A'en under chat-linjen.
Gjør det tydelig hvem du ønsker dialog med eller oppmerksomhet fra ved å nevne de (person/kanal/team).
Skill personer du nevner mht. om de er hovedmottaker av budskapet (begynn samtalen din med disse navnene) eller om de bare skal informeres (legg disse til slutt med teksten Til info i forkant).
Om du skal svare på en samtale, må du svare i selve samtalen, ikke starte en ny (her er det lett å gjøre feil). Du skal altså trykke på Svar nederst i samtalen du skal svare på.
Hold deg til temaet innenfor en samtale, altså emnet for den innledende posten.
Om en samtale er startet for å komme frem til en avgjørelse, anbefales det å legge til et oppsummerende svar til slutt merket med #beslutning.
Om du setter en samtale som Viktig (utropstegn) får den et rødt utropstegn på seg og alle som har kanalen synlig ser ikonet i sin kanal liste.
Alternativer i Teams
Bruk Liker som en bekreftelse på at du har lest noe (i tillegg til at du kanskje synes noe bare er verdt å like). Om du forventer at noen skal Like må du beskrive hva du ønsker å oppnå. F.eks. klikk liker om du er enig eller om noe er ok.
Bruk «Lagre denne samtalen» på innlegg du ønsker å følge opp senere (valg under «…»-menyen på en samtale).
Skjul team/kanaler som ikke er relevante for deg (lenger). Om noen nevner deg får du et varsel og den skjulte kanalen blir midlertidig synlig.
Få tilgang til informasjon
Bruk faner for å gjøre viktig informasjon lett tilgjengelig (som filer, nettsider, rapporter osv.).
Last ned Teams mobilappen. Sett Stilletid i appen for å styre når mobilen viser varsler fra Teams.