Office tips: Bruk Mine Lagringssteder
Bruker du tid på å klikke deg ned i mappestrukturer når du skal åpne eller lagre filer i Office?
En enkel liten ting som kan spare deg for mye tid, er å tilpasse "Åpne/Lagre som" dialogboksen. Til venstre i denne dialogboksen vises som standard en kolonne med snarveier. Du kan selv tilpasse denne med lagringssteder du bruker ofte.
Følg punktene under:
For deg med Windows Vista/ Windows 71. Start et av Office-programmene
2. Klikk Fil, Lagre som (Ctrl+S). Lagre som dialogboksen åpnes.
3. Klikk deg frem til en mappe du bruker ofte.
4. Dra mappen over i Favorittkoblinger i menyen på venstre side.
Neste gang du skal åpne eller lagre en fil, er det bare å klikke på Favoritt koblingen!
Ved å høyreklikk på favorittkoblinger kan du sorter, endre navn o.l.
For deg med Windows XP1. Start et av Office-programmene.
2. Klikk Fil, Lagre som (Ctrl+S). Lagre som dialogboksen åpnes.
3. Klikk deg frem til en mappe du bruker ofte og marker den.
4. Klikk Verktøy, Legg til i Mine steder (oppe i høyre hjørne av dialogboksen)
5. Du har nå lagt til ditt eget lagringssted i dialogboksen.
6. Høyreklikk på lagringsstedet og velg Flytt opp, gjenta dette til ønsket plassering.
Neste gang du skal åpne eller lagre en fil, er det bare å klikke på lagringsstedet!
Du kan bestemme rekkefølge på lagringsstedene i kolonnen ved å høyreklikke på de. Det er kun de egendefinerte lagringsstedene som kan slettes. Du kan også velge om menyen skal vise små eller store ikoner. Å vise små ikoner er nyttig om du legger til mange lagringsteder.
Om du ønsker å heve kompetansen innenfor Office, anbefaler vi at du sjekker ut våre
Office kurs.