Søk i PDF filer på Windows Vista og Windows 7
Windows Desktop Search er søkemotoren i Windows Vista, Windows 7 og Windows Server 2008*. Denne søkemotoren kan søke etter filer basert på navn, metadata (tags, genre, artist, rankering m.m.) og innhold i dokumentet. For at Windows Desktop Search skal kunne søke på innhold må innholdstypen være kjent, og for tekstdokumenter, bilder og musikk, samt Office-dokumenter, følger dette med systemet. For andre dokumentformater er det opptil utvikleren å legge med drivere, et såkalt IFILTER. Windows 7 har forresten et ekstra IFILTER for TIFF-filer du kan skru på.
For å kunne søke i PDF-dokumenter som inneholder tekst må du installere IFILTER-driver for PDF, og PC-en må søke gjennom dokumentene dine på nytt. IFILTER-driver følger med Adobe Reader, så i 32-bit Windows får du automatisk støtte når du installerer denne. For 64-bit Windows eller på Windows Server kan du laste ned en driver og installere selv.
Fremgangsmåte 32-bit Windows:
1. Installer Adobe Reader.
2. Indekser på nytt fra kontrollpanelet Indeksering.
Fremgangsmåte 64-bit Windows:
1. Last ned Adobe PDF iFilter 9 for 64-bit driver fra Adobe.
2. Pakk ut og installer MSI-filen.
3. Indekser på nytt fra kontrollpanelet Indeksering.
* For Windows Server 2008 / 2008 R2 må du installere Windows Desktop Search feature og aktivere per volum.