Hardware og software klar for Windows 7?
Er du usikker om hardware og software i din bedrift støtter Windows 7og ønsker en oversikt?
Med henholdsvis Windows 7 Upgrade Advisor og/eller Microsoft Assessment and Planning Toolkit kan du sjekke hardware og software kompatibilitet i forhold til Windows 7 på dine datamaskiner.
Programmene skanner gjennom datamaskiner og sjekker alt fra system krav til kompatibilitets problemer med hardware og software i forhold til Windows 7.
Begge programmer levere ferdige rapporter med status på problemer og eventuelle løsningsforslag.
Windows 7 Upgrade Advisor krever ingen konfigurasjon og er et program som installeres og kjøres på den enkelte datamaskin. Programmet er beregnet på private eller firmaer med noen få maskiner.
Eksempel på rapportLast ned Windows 7 Upgrade Advisor Microsoft Assessment and Planning Toolkit (MAP) krever noe konfigurasjon av infrastrukturen og er beregnet på miljøer med med mange datamaskiner. Dette verktøyet kan forøvrig også benyttes i oppgraderingsprosesser mht Windows Vista, Microsoft Office 2007, Windows Server 2008 R2, Windows Server 2008, mm.
Eksempel på rapportLast ned Microsoft Assessment and Planning Toolkit Om du manuelt ønsker å sjekke hardware og software kompatibilitet i forhold til Windows 7 kan du besøke
http://www.microsoft.com/compatibility.
Konfigurasjon av infrastruktur ved bruk av Microsoft Assessment and Planning Toolkit.
Etter endt nedlasting installerer du programvaren med den medfølgende veilederen. For å kunne kjøre en skann på de enkelte maskinene i nettverket, trenger du lokale administrative rettigheter. Sørg for å bruke en konto i nettverket som har disse rettighetene. Du må også åpne for WMI i brannmuren på klientene så programmet har tilgang til å skanne klientene. Vi har satt opp eksempel for et Active Directory nettverk med lokale Windows Firewall. Vi bruker Group Policy til å åpne for alle maskinene i nettverket. Merk forøvrig at en beskrivelse av nødvendig konfigurasjon følger med installasjonen av programmet.
Gjør følgende for å enable Windows Firewall exceptions ved bruk av Group Policy:
1. Start Group Policy Editoren, under Computer Configuration, klikk Policies, klikk Windows Settings, klikk Security Settings, klikk Local Policies og så Security Options.
2. I Network access: Sharing and security model for local accounts, velg Classic – local users authenticate as themselves.
3. I Group Policy Editor, klikk Computer Configuration, klikk Administrative Templates, klikk Network, klikk Network Connections, klikk Windows Firewall, og så velg Domain Profile.
4. I Windows Firewall: Allow inbound remote administration exception seksjonen, klikk Enabled.
5. I Allow unsolicited incoming messages from tekstboksen, skriv in IP-adressen til maskinen som skal utføre "inventory".
6. I Windows Firewall: Allow inbound file and print sharing exception seksjonen, klikk Enabled.
7. I Allow unsolicited incoming messages from tekst boksen, skriv in IP-adressen til maskinen som skal utføre "inventory".
OBS! Etter at du har lagret GPOen kan det ta inntil 2 timer før denne policyen er implementert på alle maskiner.